donderdag 28 januari 2010

Einde stage....... :(

Helaas is het zover, stage is afgelopen.
Afgelopen dinsdag heb ik afscheid genomen, toen ik binnen kwam zag ik dat ze alles versierd hadden! Er hingen overal ballonnen en slingers, ik had zelfs een eigen stoel

Ik had voor alle leidsters taart geregeld en hebben we lekker van gesmuld, dit vonden ze erg aardig van me. Tevens heb ik met de kinderen rond de middag cake versierd met slagroom, hagelslag, rozijnen en manna's. De kinderen vonden het erg leuk om te doen, maar het was wel een smeerboel geworden zeg! (voor 1 keer mag dat hé) Ook heb ik de kinderen getrakteerd, ik had een traktatie gemaakt ja, ja ik ben creatief geweest. Ik heb een beetje op internet gesurft voor ideeën en uiteindelijk heb ik op www.party-kids.nl een mooie traktatie gevonden.
Hier het resultaat! Op de achterkant van de traktatie heb ik apart op een kaartje een tekst neergezet, hierop stond; Bedankt voor de leuke tijd! Liefs Zakiya
De kinderen vonden het erg leuk en hebben het zelf mogen opeten. Na het eten heb ik het danootje omgespoeld en weer hergebruikt als neus. Ook heb ik leuke cadeautjes gekregen van de leidsters, ik heb een pandora gekregen als biggetje. Ik heb een biggetje gekregen omdat ik in de biggetjes groep zat. Tevens heb een map gekregen met foto's van alle kinderen en een werkje erbij. Echt ontzettend leuk, zo kan ik ze nooit vergeten!! Voor de rest heb ik een leuke dag gehad en alle kinderen extra geknuffeld! Ik heb een super half jaar gehad, wat voor mijn doende veelte snel is gegaan. Ik zou iedereen ontzettend gaan missen!! Bedankt voor alles!

Zo denk ik er nu over: Hebben vrouwelijke leidsters een slechte invloed op jongens?

Ik heb op mijn bericht 1 reactie gekregen wederom van Noemie. Zij vertelde dat er wel meer mannelijke collega's mochten komen werken op een kdv. Dit zien we veelte weinig. Mijn mening gaat er ook naar uit dat dit goed is voor de jongens die op het kinderdagverblijf verblijven. Ze kunnen zich hier beter bij uiten, meer jongensdingen doen zoals stoeien, voetballen, bouwen etc,

Niet dat vrouwelijke leidsters slecht zijn, absolute niet! Maar wat meer mannelijke leidsters is nooit verkeerd of wel soms?

Zo denk ik er nu over: Overdracht geven

Ik heb 26 oktober een bericht geplaatst. Hier gaf ik aan dat ik op mijn vorige stage geen overdracht mocht geven vanwege bepaalde redenen. Ik heb jullie gevraagd wat jullie hiervan vonden, hier heb ik 1 reactie op gekregen. Alweer van Noemie, bedankt hiervoor!

Noemie vertelde dat zij ook geen overdracht mocht geven en dat ze dit ook erg vervelend vond. Gelukkig heeft ze het wel bij haar tweede stage enkele keren mogen doen. Ik vind dat stagiaires dit onder de knie moeten hebben aan het einde van hun stage.
Je moet weten waar je het met de ouders over gaat hebben zoals; nuttige informatie geven, belangrijke gebeurtenissen doorgeven, wat je die dag hebt gedaan. Als het kind word gebracht hou je natuurlijk ook een overdracht hier moet je de volgende dingen weten door te vragen; of er bijzonderheden zijn, of het kind nog moet slapen etc.

Mijn conclusie: Ik vind dat je zeker moet leren hoe je overdrachten moet geven en dit mag oefenen. En dat je uiteraard ouders mag begroeten, des der meer je over het kind te weten komt!

zondag 24 januari 2010

Zo denk ik er nu over: Communiceren met baby's

Ik had laatst gehoord dat ze beweren dat baby's van 9 maanden zou kunnen communiceren met gebaren. Ik vond dit nogal raar, ik ken uit eigen ervaring dat baby's op die leeftijd nog niet zoveel kunnen. Laat staan dat ze singalen kunnen geven door middel van gebaren. Ze kunnen misschien enkele gebaren uitvoeren zoals: ergens naar wijzen als ze iets willen hebben. Maar of ze alles duidelijk kunnen maken met gebaren lijkt me nogal sterk...
Noemie had op mijn bericht gereageerd en zij reageerde ook zo.
Als dit waar is waarom werken we er dan nog niet mee op het kinderdagverblijf??

Zo denk ik er nu over: Verticaal of Horizontaal?

Ik heb laats een bericht geplaatst met de vraag; wat jullie van verticale of horizontale groepen vinden. En wat jullie ervaringen hierin zijn. Hier heb ik twee reacties op gekregen met nuttige informatie. Ik heb er natuurlijk goed over nagedachte en toevallig kwam dit onderwerp ook op stage aan bod.

Wat is mijn conclusie geworden?
Ik vind persoonlijk werken in verticale groepen het fijnst, ik hou ervan om met baby's en met wat oudere kinderen te kunnen werken. En die mogelijkheid krijg je dus in verticale groepen. Wat ik wel vind is dat kinderen in een horizontale groep meer aandacht krijgen. Als je bijvoorbeeld een drukke dag hebt, dan heb je niet genoeg aan drie leidsters. Vaak krijgen de baby's dan minder aandacht. Natuurlijk krijgen ze wel de juiste voeding binnen en gaan ze optijd naar bed etc. Maar die extra aandacht is er vaak niet omdat er handen te kort zijn. Als je dus een horizontale groep hebt dan heb je de zelfde leeftijdscategorie en kun je je daar volledig op richten. Wat me dus het beste lijkt zijn Horizontale groepen.

zondag 10 januari 2010

Wat moet je doen bij een ongeval?

Ik was laatst op stage. De dag begon net als elk andere dag. Kinderen gingen naar bed en kwamen uit bed. Samen aan tafel zitten om brood te gaan eten. Alles ging zo z'n gangetje totdat we merkten dat er iets niet klopte aan een kind die net uit bed was gehaald. Hij hing er maar een beetje bij en werd steeds slapper. Hij at niet en hij werd steeds bleker in z'n gezicht. Dit klopte dus niet en hebben ingegrepen. Een collega nam hem in haar armen en een andere collega belde gelijk zijn moeder op. De moeder van het kind kon pas over een half uur vertrekken van haar werk. Op het moment dat mijn collega de telefoon ophing zagen we dat het kind weg was gevallen, we kregen geen contact met hem en hij reageerde nergens op.

We hebben de baas erbij gehaald en die zei dat we naar de dokter moesten gaan, die zich naast het kdc bevind. Maar die was er helaas niet, we besloten om met hem naar het ziekenhuis te gaan. De twee vaste leidsters gingen met hem mee, ik bleef over met een invalkracht.

Dit was best wel pittig, want ik was natuurlijk wel in shock en moest de groep overnemen. Na het eten heb ik de kinderen die naar bed moesten verschoond en in bed gestopt. Ik heb ervoor gezorgd dat een kind zijn medicijnen op de juiste manier en de juiste hoeveelheid binnen zou krijgen (baas bij geroepen). Waar ik ook op moest letten was dat de kinderen zich veilig bleven voelen in de groep en niet veel van de spanning mee zouden krijgen. Al met al een drukke beangstigende dag, waar ik uiteraard heel veel van geleerd heb!
Met het kindje gaat het gelukkig goed, hij heeft een dagje in het ziekenhuis moeten blijven ter controle. Maar ze hebben niks gevonden en is dus de volgende dag naar huis gestuurd...

Twijfel over nut tweede prik

Maandag 14 december 2009
DEN HAAG - Ouders twijfelen of zij zichzelf en hun kinderen een tweede maal moeten laten inenten tegen de Mexicaanse griep.

Ze vragen zich af wat het nut van een tweede prik is nu de griep op zijn retour is. Ook maken zij zich zorgen over de bijwerkingen van het vaccin, zo blijkt uit een rondgang langs betrokken instanties. Verschillende kinderen en volwassenen werden ziek na de eerste prik.

Daar komt bij dat fabrikant GlaxoSmithKline van het vaccin waarschuwt dat een tweede inenting met het vaccin Pandemrix bij kinderen vanaf zes maanden tot drie jaar voor meer bijwerkingen zorgt dan de eerste prik. Ze zouden vooral koorts kunnen krijgen. Deskundigen benadrukken dat het halen van een tweede prik desondanks belangrijk blijft.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zegt dat iemand die twee prikken heeft gehad niet alleen langer wordt beschermd, maar ook beter bestand is tegen een eventuele gemuteerde variant van het virus. "Aangezien het virus waarschijnlijk de komende jaren zal rondwaren en ook zal muteren, zijn twee prikken belangrijk. De griep kan zomaar weer opleven", zegt RIVM-directeur Roel Coutinho.

Vanaf vandaag kunnen kinderen van zes maanden tot en met vier jaar en huisgenoten van baby's tot en met vijf maanden bij de GGD's terecht voor een tweede prik. De GGD's wezen de afgelopen weken op het belang hiervan. Zij gaan er daarom vanuit dat de opkomst voor de tweede ronde net zo hoog zal zijn als de eerste ronde. Toen kwam ruim 70 procent van de opgeroepen mensen opdagen.

Zwangere vrouwen en kwetsbare volwassenen hebben zich ondanks hun twijfels er niet van laten weerhouden een tweede prik te halen, schat de Landelijke Huisartsen Vereniging. De huisartsen waren al eerder begonnen met de inenting van risicogroepen. Wie de eerste ronde heeft gemist, kan vanaf vandaag terecht voor een eerste prik.

Bron: Tubantia.nl

Verticale of Horizontale groepen?

Tot nu toe heb ik alleen nog maar op verticale groepen stage gelopen. Hier heb ik eigenlijk ook bewust voor gekozen. Ik werk graag in verschillende stijlen en hou van afwisseling. Ik heb namelijk het idee dat als je in horizontale groepen werkt steeds het zelfde routine hebt en dus minder afwisseling.

In verticale groepen kun je groepjes nemen, met de ouderen ga je bijvoorbeeld naar buiten. Kom je binnen dan kun je je richten op de baby's. Dit betekend wel dat je eigenlijk nooit met z'n allen wat kunt doen, omdat baby's een hele andere verzorging nodig hebben.

Wie vindt verticale groepen praktischer en wie vindt horizontale groepen praktischer?
Wat zijn jullie ervaringen?

Communiceren met baby's

Stel je voor dat je met je baby van negen maanden zou kunnen praten. Het zou het leven een heel pak makkelijker maken. Rond die tijd wil je kind je immers regelmatig al iets vertellen, maar heeft hij er de taal nog niet voor. Echt niet? Oh jawel, hoor. Mentaal en fysiek is je baby nog niet rijp om al woordjes uit te spreken, maar je kan op dat moment al wel gebarentaal aanleren. Wedden dat je apetrots bent als je baby je voor het eerst om melk vraagt?

Wat denken jullie hiervan? Zou je echt met een baby kunnen communiceren met gebaren of is dit iets te ver gezocht??


Voor meer informatie zie de volgende link:http://mens-en-samenleving.infonu.nl/communicatie/5082-leer-je-baby-gebarentaal.html

Sesamstraat en Nokia

Nokia gaat samenwerken met Sesamstraat. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt op de elektronicabeurs CES in Las Vegas. Nokia en Sesamstraat willen samen educatieve mobiele applicaties ontwikkelen en de samenwerking moet leiden tot een manier waarop groothouders hun kleinkinderen op afstand kunnen voorlezen, meldt Tweakers.net.

Het concept, Family Story Play, bestaat uit twee apparaten waarvan er een bij de grootouders en een bij het kleinkind staat, aldus Olli Pekka Kallasvuo, CEO van Nokia. Door middel van video-conferencing via het internet kan het kleinkind de opa of oma zien en horen. Zodra de grootouder naar de volgende pagina gaat krijgt het kind een seintje zodat ook hij of zij de pagina zal omslaan. Family Story Play moet de afstand tussen grootouders en kleinkinderen, die ver van elkaar vandaan wonen, verkleinen. Ook is het de bedoeling lezen door kinderen te stimuleren. Naast het voorleesconcept willen Nokia en Sesamstraat ook mobiele applicaties maken die de ontwikkeling van kinderen ten goede kunnen komen. Welke applicaties dit zijn maakte Nokia niet bekend.


Bron:http://www.nu.nl/internet/2159054/nokia-en-sesamstraat-gaan-samenwerken.html

Raamschildering

Toen de winter eenmaal was begonnen moesten we binnen ook de thema winter meegeven. Dit hebben we gedaan door middel van activiteiten te geven, winterverhalen vertellen, buiten door de sneeuw lopen etc. Ik heb samen met een inval kracht de ramen van de hal beschilderd. Voordat we begonnen overlegde we van hoe en wat we wilden maken. Toen het allemaal duidelijk was gingen we aan de slag. Ik deed de linke raam en mijn collega de rechte raam. Af en toe vergeleken we het met elkaar en waar nodig was verbeterde we elkaar.


Het was erg leuk om te doen, we waren er wel een tijdje mee bezig. Maar het resulaat was ook zeer in de smaak gevallen, niet alleen bij ons maar ook bij de ouders en andere collega's. Tijdens het schilderen kregen we namelijk regelmatig complimentjes. En daar doen we het voor he! ;-)
Hier het resultaat!

zaterdag 9 januari 2010

Overdracht

Vorig jaar liep ik voor een half jaar stage in een peuterspeelzaal. Hier heb ik het erg naar mijn zin gehad en heb er natuurlijk veel geleerd. Wat heb ik hier allemaal geleerd heb is bijvoorbeeld, doelgericht werken, in grote aantallen werken, een kring houden etc. Wat ik hier helaas niet heb kunnen/mogen leren is een overdracht geven aan de ouders/verzorgers van de kinderen. Ik heb natuurlijk wel gevraagd waarom ik dat niet mocht doen. Het antwoordt hierop was; dat ze bang waren voor misverstanden. Dat een stagiaire bijvoorbeeld verkeerde informatie zou kunnen door geven. Wat ook een reden was, was dat ze bang waren dat ouders gebruik zouden kunnen maken van de stagiaires. Wanneer ze bijvoorbeeld geen duidelijke informatie over kun kind kunnen los krijgen bij de vaste leidsters en het dus bij een stagiaire gaan proberen.


Dit probeerden ze dus te voorkomen. Maar goed, ik vind dat een stagiaire dit zeker moet leren. Je moet leren informatie te geven over het kind en natuurlijk informatie te ontvangen. Eerlijk gezegd vond ik het erg moeilijk om geen contact met de ouders te maken. Ik begroeten ze natuurlijk wel maar meer niet ook niet. Als ouders bij mij kwamen met welke vraag dan ook moest ik ze doorsturen naar een leidster en mocht dit ook niet zelf afhandelen. Wat vinden jullie hiervan?? Ligt het aan mij of zijn ze iets te voorzichtig.....

maandag 4 januari 2010

Zwartepiet spelen

Ik heb op 4 december als Zwarte Piet moeten spelen. Dit was een hele ervaring en best wel eng. We hadden met de leidsters van te voren overlegd over hoe en wat we zouden gaan doen. Uiteindelijk ben ik in m'n eentje een groep binnen gegaan en heb ik de kinderen moeten vermaken. Als tip had ik meegekregen dat ik niet te druk moest doen maar juist rustig, omdat dit voor de kinderen nogal eng en nieuw is. De kinderen keken me verbaasd en ook wel vrolijk aan. Natuurlijk zaten er ook wat kleintjes tussen die begonnen te huilen. We hebben samen liedjes gezongen en gedanst verhalen verteld etc. Vervolgens moest ik de kado's uitdelen en heb ik afscheid genomen.

Ik was erg bang dat de kinderen me zouden herkennen, maar dit was gelukkig niet gebeurd. Wel vroeg een jongentje mij een week later of ik Piet was. Ik keek er verbaasd van en ontkende het. Ik vond het erg leuk om te doen!!

Activitiet; Kerstboom

Het lokaal was erg kaal tijdens de kerst, dus vond ik dat het opgevrolijkt moest worden. Ik heb op internet gezocht naar knutselideeën en vondt een kerstboom.

Ik heb dit natuurlijk uit moeten werken en heb me uiteindelijk goed voorbereid.
Tijdens de activiteit heb ik samen met de kinderen de spulletjes op tafel gezet.

Wat we nodig hadden was: groene verf, stevig papier, platte bakjes, verfschortjes en natuurlijk een ruimte waar je de activiteit kunt uitvoeren.

Wat is de bedoeling van de activiteit?
De kinderen moesten de handen in de verf drukken en vervolgens op papier stempelen.
Dit mochten ze meerdere malen herhalen, hoe meer groene handjes hoe beter!
Ik heb dit laten drogen en vervolgens uitgeknipt. Totaal had ik ongeveer 25 handjes.
Deze heb ik op een groot vel papier geplakt in de vorm van een kerstboom. Onder een lange rij met handjes en hoe hoger je komt hoe minder handjes je op moest plakken. Uiteindelijk heb ik op de top een zelf gemaakte ster geplakt. (van een kindje uit de groep)
De kerstboom zag er super mooi uit en vrolijkte alles op!

Een variatie hierop kan zijn: Zelf kerstballen maken voor in de boom


Recente Berichten