donderdag 18 december 2008

Geen verkleinwoordjes aanleren

Vroeger was het altijd zo dat het niet uit maakte op welke manier je een kind aansprak. Toen gebruikte we altijd woordjes zoals; knuffeltje, poesje, autootje enz. Tegenwoordig is het zo dat je niet meer op deze manier met kinderen mag praten dus dat betekend geen verkleinwoorden gebruiken.

Ik heb nooit geweten dat je dit niet mocht doen, maar toen ik vorig jaar op stage was zei mijn begeleidster dat ik geen verkleinwoorden mocht gebruiken. Zij zei dat kinderen het zo verkeerd van ons leren. En omdat we een goed voorbeeld moeten geven, moet je dus geen verkleinwoorden gebruiken.

Ik vind het best raar dat dit niet meer gebruikt mag worden, want aan de andere kant heeft het ook zijn voordelen. Je geeft een kind toch een beetje mee dat er meerdere manieren zijn van een uitspraak. En later zou het kind op school ook verkleinwoorden moeten kennen, want ik heb het vorig jaar nog gehad met een toets van Nederlands! En ze zeggen altijd dat jonge kinderen beter kunnen leren dan oudere mensen dus waarom mag je het ze niet aanleren??
Laat weten van hoe jij erover denkt!

3 reacties:

Noëmie 19 december 2008 om 11:54  

Ik ben het opzich wel mee eens dat je ze niet mag gebruiken. Ik heb dit ook vaker gehoord dat je ze niet mag gebruiken. Dat is ook (volgens mij) voor de kinderen dat ze zich niet minderachtig noemen.. Je hebt misschien een paar kinderen die nemen dat heel erg serieus dat ze zo worden benaderd door de leidsters dat ze alsmaar ' klein ' blijven. Andere maakt het dan weer niks uit.

Het is misschien een beetje onduidelijk van mij om het uit te leggen maar vind ik het wel best moeilijk wat ik bedoel om het zo uit te leggen.

Febe; 20 december 2008 om 22:06  

Hee zakiya,

Ik hoorde het al een keer van jou. en toen stond ik er gewoon raar van te kijken. Ik bedoel een kind moet toch ook gewoon alle woorden leren dus waarom mag je dan geen knuffeltje zeggen. Als ik eerlijk ben zou ik het gewoon gebruiken.
ik zou bijv. eeder dit zeggen, Lotte ga je handjes maar wassen= i.p.v van Lotte was je handen maar even. Zelf vind ik het niet kinds klinken..

( het is inderdaad moeilijk om dit uit te leggen.)

Antoinette Engbers 28 december 2008 om 23:28  

Nee, het is zeker niet de bedoeling dat jullie verkleinwoorden gebruiken. Waarom zou je dat doen? Een kind heeft gewoon twee voeten. Ze zijn wel klein maar dan zeg je gewoon dat ze nog kleine voeten heeft. Al die verkleinwoorden klinkt kinderachtig en komt vaak ook betuttelend over. Kinderen zelf gebruiken deze verkleinwoorden nauwelijks. Zij vinden het juist leuk om groot te zijn. Een kind zegt niet: "Ik heb een zeer voetje" of "mijn buikje doet pijn" Doet een kind dat wel dan vinden we dat al gauw tuttebollig klinken.
Ooit hoorde ik een oma tegen haar kleinkind zeggen: "Gaat Pepe (Peter) mee dada in tuut tuut? Dat is het toppunt van kinderpraat en heeft niet zoveel met verkleinwoorden te maken maar zegt wel veel over de taalontwikkeling van oma ;-)

Recente Berichten