zaterdag 9 januari 2010

Overdracht

Vorig jaar liep ik voor een half jaar stage in een peuterspeelzaal. Hier heb ik het erg naar mijn zin gehad en heb er natuurlijk veel geleerd. Wat heb ik hier allemaal geleerd heb is bijvoorbeeld, doelgericht werken, in grote aantallen werken, een kring houden etc. Wat ik hier helaas niet heb kunnen/mogen leren is een overdracht geven aan de ouders/verzorgers van de kinderen. Ik heb natuurlijk wel gevraagd waarom ik dat niet mocht doen. Het antwoordt hierop was; dat ze bang waren voor misverstanden. Dat een stagiaire bijvoorbeeld verkeerde informatie zou kunnen door geven. Wat ook een reden was, was dat ze bang waren dat ouders gebruik zouden kunnen maken van de stagiaires. Wanneer ze bijvoorbeeld geen duidelijke informatie over kun kind kunnen los krijgen bij de vaste leidsters en het dus bij een stagiaire gaan proberen.


Dit probeerden ze dus te voorkomen. Maar goed, ik vind dat een stagiaire dit zeker moet leren. Je moet leren informatie te geven over het kind en natuurlijk informatie te ontvangen. Eerlijk gezegd vond ik het erg moeilijk om geen contact met de ouders te maken. Ik begroeten ze natuurlijk wel maar meer niet ook niet. Als ouders bij mij kwamen met welke vraag dan ook moest ik ze doorsturen naar een leidster en mocht dit ook niet zelf afhandelen. Wat vinden jullie hiervan?? Ligt het aan mij of zijn ze iets te voorzichtig.....

2 reacties:

Noëmie 11 januari 2010 om 14:14  

Hoi Zakiya,
Ik ben het helemaal met je eens met deze stelling! Ik heb zelf mijn vorige stage ook op een peuterspeelzaal stage gelopen, maar hierbij kwam het eigenlijk niet eens ter sprake dat ik overdacht moest geven. Pas met deze stage heb ik er iets meer over geleerd. Zelf mag ik het deze stage (ook) niet doen, omdat ze inderdaad bang zijn voor misverstanden (of dat je iets belangrijks vergeet te zeggen) of gewoon dat ze misbruik van je kunnen maken (maar denk dat je dat zelf wel voor kan hebben van hoe en wat als je langer mee loopt op de groep toch?)

Ik ben ook wel van mening dat je het moet kennen voornamelijk met je laatste stage, je kan hierna ook een collega zijn van hen en dan moet je het ook kunnen. Mij lijkt dan een optie om het samen te doen met een leidster van de groep zelf bij een (makkelijk kind/ouder) dit kun je dan misschien navragen aan je begeleider.

Bij mij werd in het begin van de stage gelijk al duidelijk gezegd op het kantoor dat dit niet van toepassing zou zijn bij stagaires en dat ze dit voornamelijk wouden vermijden.
Dus tja, ik heb het zelf al wel één of twee keer gedaan op een moment dat een andere groepsleider daar om vroeg.. maar voor de rest ook nog nooit gedaan.

Kinderen 14 januari 2010 om 11:04  

Wat vervelend dat je op dit stage adres ook geen overdracht mag doen :(
Zo leer je het ook niet echt... Gelukkig heb je het wel enkele keren mogen doen. Op het stage adres waar ik nu loop mag ik het gelukkig wel doen, graag zelfs. Ouder komen zelf naar mij toe om te vragen hoe het is gegaan etc. Het is erg fijn om het op deze manier te leren. Jammer dat sommige mensen er zo moeilijk over doen.....

Recente Berichten