zondag 10 januari 2010

Verticale of Horizontale groepen?

Tot nu toe heb ik alleen nog maar op verticale groepen stage gelopen. Hier heb ik eigenlijk ook bewust voor gekozen. Ik werk graag in verschillende stijlen en hou van afwisseling. Ik heb namelijk het idee dat als je in horizontale groepen werkt steeds het zelfde routine hebt en dus minder afwisseling.

In verticale groepen kun je groepjes nemen, met de ouderen ga je bijvoorbeeld naar buiten. Kom je binnen dan kun je je richten op de baby's. Dit betekend wel dat je eigenlijk nooit met z'n allen wat kunt doen, omdat baby's een hele andere verzorging nodig hebben.

Wie vindt verticale groepen praktischer en wie vindt horizontale groepen praktischer?
Wat zijn jullie ervaringen?

2 reacties:

Noëmie 11 januari 2010 om 14:19  

Hoi Zakiya,
Ik heb zelf nog nooit met verticale groepen gewerkt, dus kan hier eigenlijk niet goed mijn mening over zeggen. Waar ik nu stage loop hebben ze horizontale groepen. Ik vind dit opzich wel makkelijk, je hebt één leeftijd. Maar toch is het bij mij op de groep ook wel druk met de ''oudsten'' van de groep. Hun vragen af en toe ook veel aandacht en dan moet je bijvoorbeeld net een baby verzorgen (fles geven ect). Maar met deze groep kan ik het wel vinden.
Verticaal zou ik dus niet weten..

Anniekvanderwilk 12 januari 2010 om 20:24  

Hee Zaki,

Ze hebben allebei wel zn voordelen en nadelen.
Als je een verticalegroep hebt, kan je de kinderen splitsen en met de ene die activiteiten doen en met de oudere wat anders (kan ook een nadeel zijn)en je hebt afwisseling. Bij ons gaan de jonge kinderen om half 10 slapen en om half 3. dan zijn de oudere wakker.. en de oudere gaan om half 12 slapen en dan heb je de babys wakker.
maar een horizontale groep is wel overzichtelijker, de hele groep heeft qua leeftijdsfases dezelfde behoeftes.

Recente Berichten